به نام خدا

در پارسي‌بلاگچه كنيم ۷

سه‌شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۷:۰۰ عصر

بنده سئوالات و يا بهتر بگويم بسته سئوالات و مباحث زيادي دارم.
‌‌‌‌‌‌‌‌البته بهتر ميدانم كه اولا ميزان اطلاع خودم از مباحث فرهنگستان رو بگم تا بهتر بتوانيد كمك كنيد.
‌‌‌‌از مباحث مرحوم استاد معرفي فرهنگستان به زبان خودشان را خواندم(همان ‌‌‌‌سخنراني ها ي مشهد)
‌‌‌‌از مباحث استاد ميرباقري، چند سخنراني و دو كتاب ولايت الاهيه و اصلاحات، دين ‌‌‌‌و...
‌‌‌‌از استاد صدوق، بروشور معرفي فرهنگستان وچند سخنراني
‌‌‌‌بنده نيت اين را دارم كه به قدر توان اسلام شناس شوم،
‌‌‌‌سپس در مسير تحقق اين اسلام قدم بردارم. البته اكنون جمع بندي بنده امداد ‌‌‌‌انقلاب اسلامي است.
‌‌‌‌وآن را طريق تحقق ميدانم، حال چه بتوان نمونه ي اسلام را در دوران غيبت ‌‌‌‌محقق كرد و چه آن كه اين حكومت زمينه ساز ظهور امام عصر ارواحنا له فداه ‌‌‌‌باشد.
‌‌‌‌البته مانعه الجمع نيستند.
اولا پيرامون مسئله اسلام شناس شدن كه ‌‌‌‌اصطلاحا فقيه شدن ميگويند بفرماييد. مرحوم سيد منير يا خودتان چه نظري ‌‌‌‌داريد؟ از مغهوم آن، مراحل رسيدن به آن و يا....
‌‌‌‌ثانيا سيري همراه با منابعش براي شناخت و يا تسلط بر توليدات مرحوم سيد ‌‌‌‌منير پيشنهاد بديد.
‌‌‌‌ثالثا سئوالاتي پيرامون مباحث دروني تر فرهنگستان دارم كه در مراحل بعدي عرض ‌‌‌‌ميكنم.
‌‌‌‌رابعا حرفهايي هم در مورد مباحث امروز انقلاب هست كه آن هم خدمتان عرض خواهم ‌‌‌‌كرد.


مهم‌‌‌‌ترين دستاوردهاي استاد حسيني (ره)
در دوره‌‌‌‌هاي پژوهشي ايشان ثبت شده است
نوارهايي كه سلسله‌‌‌‌وار ضبط گرديده
و گروه‌‌‌‌ها موظف بودند به صورت منظم همه را پياده و ويرايش نمايند
و به صورت جزوه درآورند

مهم‌‌‌‌ترين مطلبي كه در نخستين آشنايي با دفتر بايد انجام شود
درك و فهم جدول طبقه‌‌‌‌بندي آموزشي‌‌‌‌ست
اين آخرين دستاورد استاد حسيني (ره) بود
چند ماه قبل از رحلت
و يك فهرست است از كلّ مباحث دفتر
سه جدول دارد
اما ربط اين سه جدول شايد مانند ساير جداول ايشان
كاملاً منطقي و روشي به نظر نرسد

جدول اول «روند» است
مسيري كه طي شده و بحث به اين نقطه رسيده است
از اصول انكارناپذير و مسائل اغماض ناپذير
و در نهايت
مراحل اجتناب‌‌‌‌ناپذير

جدول دوم اركان مدل نظري‌‌‌‌ست
توليد اصطلاحات و تكثير آن‌‌‌‌ها و تعاريف و معادله در اين جدول فهرست شده‌‌‌‌اند

جدول سوم نيز بحث اجراي مباحث است
روشي كه در نهايت به وسيله آن
نظام اجتماعي بر مبناي نظام ولايت مهندسي خواهد شد
بحث فعاليت‌‌‌‌هاي حوزه و دانشگاه و دولت يا همان نظام اجرا
در اين جدول نمايش داده شده

قبل از توليد اين جدول
چند سال پيش از آن
استاد حسيني (ره) جدول ديگري براي گزارش فعاليت‌‌‌‌هاي دفتر
به مقام معظم رهبري در نمايشگاه دستاوردهاي حوزه
تهيه فرموده بود
آن جدول نيز سه تايي بود
بخش اول مبادي، دوم مباني و سوم مقاصد
در سه رديف: حوزه، دانشگاه، اجرا
يك‌‌‌‌جور جدول روند محسوب مي‌‌‌‌شد كل آن
كارهاي انجام شده با يك پروگرس‌‌‌‌بار در ذيل هر خانه از جدول مشخص شده
و مقدار باقي‌‌‌‌مانده نيز معلوم بود تقريباً

اين‌‌‌‌ها به شما يك تسلط عام و كلي مي‌‌‌‌دهد
به تمام مباحث استاد حسيني(ره)

بعد از آشنايي با اين دو بحث
باز هم نياز به يك نگاه كلان است
استاد يك جدول جامعه‌‌‌‌شناسي دارند
كه شامل سه سرفصل عمده سياست، فرهنگ و اقتصاد است
كه ابعاد جامعه را در عناصري لحاظ كرده است:
گرايش، بينش، دانش
توسعه، كلان، خرد
جهاني، بين‌‌‌‌المللي، ملي
اين جدول بارها و بارها اصلاح شد
سير تطوّر عجيبي دارد
از مهم‌‌‌‌ترين و كلان‌‌‌‌ترين جداول ايشان است
زيرا تمام موضوع فعاليت فرهنگستان را كه جامعه است
در اين جدول بايد پوشش بدهد

از منظر استاد ما با سه موضوع كلان مواجه هستيم
تكوين، تاريخ و جامعه
مديريت بخش اول و دوم به ما مربوط نيست
زيرا تحت تصرف ما قرار ندارد
تنها جامعه است كه در دوران غيبت در اختيار ماست
و بايد براي آن برنامه‌‌‌‌ريزي نماييم
لذا در يك نگاه كلي
شامل‌‌‌‌ترين موضوع نظام ولايت «جامعه» است
پس اين جدول مهم‌‌‌‌ترين جدول خواهد بود
بايد آن را به خوبي فرابگيريد
و بر روي تمام اصطلاحات آن كار كنيد و آشنا گرديد

اگر بخواهيم به عنوان سير مطالعاتي به اين بحث نظر اندازيم
پس از دستيابي به يك نگاه اجمالي از طريق جدول طبقه‌‌‌‌بندي آموزشي
و سپس جدول جامعه به عنوان شامل‌‌‌‌ترين موضوع
وقت آن است كه با سه متد اصلي استاد آشنا شويد

ايشان يك روش و متد براي حوزه قائل است
همان اصول فقه احكام حكومتي
ايشان دو دوره بحث اصلي اصول دارند
و سه چهار تا شايد بحث‌‌‌‌هاي فرعي و كوتاه مدت
آن بحث‌‌‌‌هاي اصلي شايد روي هم به تقريباً دويست جلسه برسد
مبادي و مباني اين علم بررسي شده است
بيشتر بحث ضرورت‌‌‌‌ها
بحث يقين در آن مطرح مي‌‌‌‌شود
بحث يقين اجتماعي
چگونگي دستيابي به حجيّت از طريق تفاهم اجتماعي
امكان تحول و ارتقاء درك از مفاهيم وحياني
از طريق رشد و تغيير مفاهيم ابزاري و نظام ارتكازات اجتماعي متشرّعه
اين‌‌‌‌ها سرفصل‌‌‌‌هاي اصلي اين مباحث است

روش دوم ايشان كه براي دانشگاه تدوين شده
براي توليد تعاريف كاربردي
و توليد معادلات
بحث آزمون عيني و تجربي و انواع پيمايش‌‌‌‌ها
اين‌‌‌‌جاست كه روش تعريف را بر مبناي ايشان بايد فرا گرفت
و اين به نظر حقير
از سخت‌‌‌‌ترين و دشوارترين مباحث استاد است
زيرا عميق‌‌‌‌ترين مباحث فلسفي توليدي ايشان را به كار مي‌‌‌‌گيرد
در ساختن ابزاري كه با آن بتوان «واقعيت» را شناخت
شناختي نسبي
كه از يك‌‌‌‌سو از مطلق‌‌‌‌انگاري منطق صوري و انتزاعي رهاست
و از ديگرسو
دچار هرج و مرجي كه در نسبيت غربي پديد آمده نمي‌‌‌‌شود
و پايگاهي براي حجيّت خود پيدا مي‌‌‌‌كند
اگر چه اين پايگاه را به هيچ‌‌‌‌ وجه به ثبات باز نمي‌‌‌‌گرداند
ثباتي كه اگر ذره‌‌‌‌اي از آن وارد روش شود
روش تعريف
تمام تعاريف را دچار آسيب و مشكل خواهد كرد
يك نظام سيّال و در تغيير
كه در عين سيّاليت داراي پايگاهي قابل اتكاست
اين از عجايب است
همه شاهكار بحث فلسفه همين است
كه بتوانيم نسبيت غربي را كه يك واقعيت غيرقابل انكار است بپذيريم
و در عين حال مسلمان باقي بمانيم
و از اعتقاد به خدا دست برنداريم!
استاد نام «نسبيّت اسلامي» به اين نظريه خود داده است

منطق سوم هم منطق اداره است
بحث مدل‌‌‌‌سازي
و توليد برنامه

اما در نهايت يك بحث فلسفه مي‌‌‌‌ماند
استاد فلسفه را با نفي اصالت وجود و ماهيت آغاز مي‌‌‌‌كند
كه آن‌‌‌‌ها را اصالت ذات مي‌‌‌‌نامد
اصالت ربط را بنيان مي‌‌‌‌نهد
و بعد با ذكر اشكالات آن به اصالت تعلّق مي‌‌‌‌رسد
همين تعلّق را وقتي تبيين مي‌‌‌‌نمايد
و اشكالات آن را مي‌‌‌‌گيرد
مي‌‌‌‌شود اصالت فاعليت
كه نام آن را نظام ولايت مي‌‌‌‌نهد
اين بحث فلسفه را اگر آشنا نباشيد
خيلي از ريزبحث‌‌‌‌هاي اصول فقه قابل فهم نخواهد بود
و درباره روش تعريف
اصلاً هيچ چيز از روش توليد تعاريف كاربردي و معادلات نمي‌‌‌‌شود فهميد

گمان مي‌‌‌‌كنم اين‌‌‌‌ها مباحث اصلي باشد
غير از اين بحث بسيار است
بحث ناهنجاري‌‌‌‌ها
تحليل آسيب‌‌‌‌هاي اجتماعي نظام اسلامي
مباحث اقتصادي
خيلي بحث‌‌‌‌هاي پراكنده
ولي همه آن‌‌‌‌ها يك‌‌‌‌جور به كارگيري همين مفاهيم اصلي‌‌‌‌ست
در موضوعات مختلف

اميدوارم فهرست فوق به كار شما بيايد
اگر چه بدون مراجعه به اسناد و فهارس
و با سرعت نوشته شده است
اميد كه به لطف يزدان
عاري از غلط و اشتباه باشد
بنده آن‌‌‌‌چه مي‌‌‌‌دانم عرض كردم
خيلي از جزوات ايشان را هنوز توفيق مطالعه نداشته‌‌‌‌ام
حدود هفت هزار جزوه به نظرم موجود باشد
البته نه اين‌‌‌‌كه در هر جزوه تمام مطالب گفته شده جديد باشد
بعد از مدتي كه مشغول مطالعه شويد
ملاحظه خواهيد كرد كه مثلاً از 14 صفحه يك جزوه
شايد يك يا دو صفحه آن مطلب جديد دارد به طور ميانگين
باقي در تكرار و تبيين مفاهيمي‌‌‌‌‌‌‌‌ست كه قبلاً بيان شده
البته اين مطلب متناسب با مباحث مختلف فرق مي‌‌‌‌كند
موفق باشيد


مطلب بعدي: چه كنيم ۸ مطلب قبلي: چه كنيم ۶

نظرات

سلام:

سلام

پستي كه درباره توصيف مادر بود خيلي دردناك بود خيلي زياد ناراحت شدم دلم براي دخترتان كباب شد...ولي خدارو شكر شما هستيد بعضي از بچه ها كه با وجود مادر داشتن بيشتر ضربه رو هم از مادر خودشون مي بينن مثلا همسايه روبرويي ما كه از صبح تا شب صداي فرياد و فحش هاي خانم بر سر بچه هاي كوچيكش ما رو شكنجه ميده تمام كوچه به اين خانم اعتراض كردن ولي فايده نداره....ببخشيد من پرحرفي كردم دوستم سوالي درباره اذكار داشتن گفتم از شما بپرسم ،سوال اينه كه در كتاب گنج هاي معنوي يك سري اذكار رو براي رفع مشكلات مفيد دونسته ولي تعدادش رو نگفته حالا دوست من مي ترسه كه اون ذكر رو بجا و درست نگه و نتيجه عكس بگيره نظر شما در اين مورد چيه

چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۶:۳۴ عصر
پاسخ: سلام. درباره اذكار تخصصي ندارم. ولي توصيه اكيد مي‌كنم، پيش از رفتن به اين سمت، حتماً نوارهاي صوتي موجود در نشاني http://rasekhoon.net/media/3043 را گوش كنيد. يك برنامه تلويزيوني بوده كه چند وقت پيش پخش شده و بسيار مفيد و راهگشاست. تشكر.
بازگشتنسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ شايد سخن حق سال نشر18نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس سال برچسب‌ها35نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس برچسب بيشترين نظر34نوشته‌هاي وبلاگ با بيشترين تعداد نظر مجموعه‌نوشته‌ها27پست‌هاي دنباله‌دار وبلاگ
صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها986طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها75براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها30همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگ1366با استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها2چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها10تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي60تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ1354نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ خاندان موشّحبا استفاده از سامانه شجره‌ساز خاندان حضرت زادبا استفاده از سامانه شجره‌ساز فروشگاهدسترسی به غرفه محصولات فرهنگی
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
تماس پيامك ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN